Translate

четвртак, 28. март 2013.

ШВЕДСКИ БРОЈ

Давно сам одлучио да направим сопствени блог, како бих преко њега, између осталог, изражавао људски протест против глобализације која нас убија у сваком погледу, а ми као овце чекамо клање. И то без ни најмање жеље да нешто променимо или се било чему супротставимо, а што је најгоре, нити најмање жеље да нешто лепо похвалимо и нечему се радујемо, јер смо постали само бројеви, имена и презимена су нам обрисали, а ми то квалитетно трпимо. Јавно мњење немамо, јер сматрамо да ништа не можемо да променимо, и тако све дубље тонемо као људи.  Међутим, одлучио сам да први пост на овом блогу не буде мој. Ових дана, наишао сам на један диван текст који желим овде да вам пренесем. Ја га не бих боље написао, те што бих онда ја писао нешто слично и измишљао топлу воду, када је Бранко Драгаш то написао много боље од мене. Читајте са прстом на челу, МОЛИМ ВАС, јер и ви имате децу! У какав их свет уводимо? А МИ смо га створили својим нечињењем, не неко други. МИ СМО КРИВИ ЗА СВЕ.



Пише: Бранко Драгаш, 26. мај 2012.


Сан сваке државе је био да постане Шведска. Шведски стандард су политичари обећавали грађанима у својим политичким кампањама. Сви су сањали да створе друштво са шведским столом. Шведски социјални програм је био деценијама узор свим државама. Швеђанке су биле сан многим балканским момцима. Шведска је била земља благостања. Данас то више није тако. Шведска више није обећана земља.
Неолиберализам је срушио сан о држави благостања. Не само да је раслојавање унутар Шведске порасло, распон плата радника и менаџера се повећао са 1:9 на 1:46, него је пола милиона Швеђана упало у дужничко ропство, преко 400.000 људи је незапослено, што је рекордних 7,5%, смањују се за 9% социјална издвајања, повећава се старосна граница за одлазак у пензију са 65 на невероватних 75 година живота.

Шведско друштво више није мултикултурално. Расте нетрпељивост према 450.000 муслимана. Расте нетрпељивост према имигрантима. Стручњаци кажу да је појава неког шведског Брејвика само питање дана.
На све изнете податке о стању у друштву Шведске, о педерима, бисексуалцима и травеститима и пола милиона алкохоличара не вреди превише говорити и трошити време, мени је далеко најинтересантнији био податак везан за сахрањивање преминулих и однос родбине према покојницима.
Пошто сам имао пет година компанију у Штокхолму деведесетих година, био сам у прилици да лично упознам размере алхохолизма које прожимају шведско друштво. Тако сам био приморан да, пошто не пијем алхохол, напустим пијане бродове раскалашних Швеђана, који су ишли на викенд крстарење и који су се крвнички опијали. Сви. И мушкарци и жене. И млађи и старији свет. Опијали би се за један трен. Оно што ми је било запрепашћујуће је начин на који су се опијали. То ми је било одвратно. Нисам могао да верујем да неко саспе у себе за неколико минута толику количину алхохола и да онда потпуно полуди. Пијани и напаљени почињу баханалије. Сетите се поцетка Бегмановог филма „Фани и Александар“. Такве сцене су пристојне према ономе што сам видео. Такву врсту пијанства сам видео још само у Сибиру. Али, Руси се нису тако брзо опијали, упркос огромној количини вотке које су пили из великих чаша. Руси нису били бахати, похотни и перверзни, него су певали, плакали и привијали вас братски на груди, дозивајући изгубљеног Божијег Сина у себи.
Из објављеног извештаја о односу Швеђана према својим преминулима сазнајемо да се у Штокхолму 90% умрлих кремира, али 45% урни родбина не преузима. Још гори податак је да радници крематоријума не знају ни кога спаљују, јер се на урнама налазе само идентификациони бројеви. Страшно!
А најстрашније је, барем за мене Лепенца, да се енергија која се добија из спаљених урни користи за загревање кућа или система за грејање града. Господо другови, јебеш ти такав живот у шведском благостању када никоме не потекне суза за тобом, када те спале као у Аушвицу и ставе ти идентификациони број и када твоје тело постане сировина за загревање града. Какав је то усрани живот? Који је смисао нашег живота? Зашто постојимо?
Бог се намучио да нам удахне духовни живот, љубав, и створио заједницу људи, да би нас сатрапи који управљају светом претворили у цепанице за грејање. Каква болесна цивилизација?!

Психопате владају светом. Манијаци који хоће све нас да спале у гротлу горионика пећи система за грејање града. Претварају нас у идентификациони број и нико неце да дође по вас. А зашто би дошао? Зашто да троши време и енергију да вас узме? Време је новац. Ви сте сада без икакве употребне вредности. Немате никакву вредност на тржишту. Вас нема ко да преузме. Тражња за вама не постоји. Не постоји ни цена. Пошто сте сагорели у пећи за грејање града, искоришћени су сви ваши капацитети и ви немате више никакву вредност. Комерцијална цивилизација вас не треба. Ви сте завршили као идентификациони број. Нико није пустио сузу за вама, јер нико ни не плаче за идентификационим бројем. Да сте број на банковном рачуну, то би било нешто друго. Овако, ви сте само безначајан пепео. Ко вас је слагао да је човек мерило свих ствари? Антички Грци? Философи? Свашта! Будалаштина! Ви сте само пепео који нема где да се одложи. Који је на сметњи и комуналним службама, јер не знају шта ће са њим, и рођацима, јер кошта да га чувају негде. Криза је и треба смањивати све трошкове. Држање идентификационог броја је непотребан трошак. Нисте то заслужили. Најбоље је да останете код комуналних служби. Они ће неко време држати урне, а онда ће их просути у смеће, на отпад, где вам је и место, да би се уступила посуда другом идентификационом броју. То је шведски стандард и држава благостања.
Јебеш тај шведски стандард! Више волим балканске сузе рођака и пријатеља, макар се клали и свађали читавог живота, макар на сахранама у спроводу причали о политици, болести, немању посла, подели имовине на селу или фудбалу, макар оговарали и шапутали, јер је то, ипак, људски и нормално стање. То је сигуран доказ да смо остали људи. Маркс би реко – ништа ми људско није страно. Драже ми је да видим како на гробљу једу, просипају вино и ракију, јер су то радили наши преци Лепенци и остало нам је записано у гену, не потичу, дакле, ти обичаји од Египћана, научите то већ једанпута, него од балканске цивилизације. Драже ми је да пале свеће и полажу цвеће, да се запију на даћама, него ово шведско себично пресеравање отуђених и безосећајних људи. Ко је примитиван? Ко је варварин? Ко је нижа раса? Какви год да били, ми смо још увек људи. И то је наша предност у комерцијалној цивилизацији где су људи претворени у робу, где служе за загревање кућа и станова и где добијате идентификациони број да вас демони брже очитају при уласку у пакао.
Чувајмо ту људскост, топлину, сузе и заједницу. Туците се, оговарајте, свађајте, делите и љубите, плачите и смејте се, трпите понижавања од развијеног света, борите се за своју слободу, будите наивни и поштени, непредвидиви, блесави и непокорни, али будите људи. Немојте да будете идентификациони број. Немојте на то да пристанете.
Ако за вама не потекне ни једна једина суза, онда ви нисте вредни били тог живота. Будите своји и живите свој живот. Све остало је неважно.

13 коментара:

  1. Бранков текст удара к'о маљем у главу!

    Не могу у потпуности да прихватим ову реалност, коју аутор сагледава, али да је, упркос свим нашим људским грешакама, најбитније да будемо људи, с'тим се слажем у потпуности.

    Верујем да ће на блогу поред оваквих, опомињућих, реалних, тешких текстова, бити и оних охрабрујућих и позитивних. :)

    Редовно ћу пратити блог...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Не сматрам ја да се ту ради о некаквој завери, колико се ради о логичној последици данашње културе живљења и отуђења од вековних људских вредности. Заборавили смо да смо део природе, и природа је све даља од нас, логично и ми од ње. Све се то може променити, али ме је страх да је процес неповратан, због људске психологије. То НИКАКО не значи да се не треба борити, напротив, морамо учинити све да се одупремо глобализацији и "предностима" савременог живота који се окренуо искључиво новцу и бетону.

      Избриши
  2. Tekst je dobar i Rodoljube ideja za otvaranje bloga je isto dobra pratiću ga redovno.Što se tiče globalizma i globalizacije pročitajte knjigu "Protokoli sionskih mudraca" tamo sve lepo piše kako će zavladati svetom i nama da iskoristim njihove izraze "gojimi"ili "beskorisne izelice" ili kako je napisao gore autor teksta indetifikacionim brojkama.Pa kao što vidite to se uveliko sprovodi i u pčelarstvu ovim obeležavanjima košnica prvo životinje pa onda ljudi mada nas ovi što se smatraju "vladarima sveta" smatraju nižim od stoke.Nažalost čitao sam da nama Srbima spremaju otimanje naše istorije od strane Albanaca i Hrvata koji već sebe proglašavaju nekim višim Srbima i od nas Srba, a Albanci već uveliko kradu i prisvajaju naše kulturno istorijske spomenike odnosno naš Stevan Nemanja nije Nemanja nego neki Albanac Nimani itd. kao što rekoh kradu nam istoriju.E sada pitam ja vas šta jedan narod bez istorije verujte mi nije ništa i svako ko prođe uzeće po malo od ove naše lepe zemlje nažalost natopljene krvlju jer smo je uvek branili i čuvali i opet ćemo.Mnogo se raspisah pozdrav za vas sve i koji pišu na blogu i koji ostavljaju komentare.

    ОдговориИзбриши
  3. Јас овој напис го гледам како конфузна збирка на интерпретации на недоволно разбрани податоци.

    Авторот се чини преживеал типичен културолошки шок.

    Не направил ниту малку напор да навлезе во мотивите/причините за постоењето на одредени факти, на пример, за историјата на кремирањето во Шведска и функционирањето на еден крематориум (пример, http://www.promessa.se/en/facts/cremation/) и како и зошто овој процес е исползуван за парно греење (http://digitaljournal.com/article/294963, http://www.edie.net/news/0/Swedish-crematorium-heats-Stockholm-housing/6246/) туку како секој неук, помислил дека нешто разбрал, а тоа што го разбрал е токму тоа што го мислел (одамна).

    Авторот се презентирал себе си како припадник на одредена група од балканските народи и искомплексирана личност (комплекс на помала вредност, итн. итн).

    Јас не успев да видам каде тука е појаснето нешто (карактерот?) од она што се нарекува со поимот “глобализација“, а кое авторот на блогот Р. Живадиновиќ го поентира како свој мотив за да го постави ова писание на својот блог?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Добро дошао, Александре!
      Да, може и тако да се гледа, али је мој мотив јасан. Све то указује на страшно отуђење од свих вредности које смо колико до јуче имали. Кад кажем глобализација, мислим и на све промене наше свести и поимања стварности, јер је све то јако измењено последњих година. Ја сам се ових дана вратио из Јапана, који је наравно, чудо над чудима, и буквално друга планета. АЛи, 30% породица у Јапану је једночлано! И то је проблем који сада јапанска влада покушава да реши, јер га је препознала и увидела каква опасност прети нацији због тога. Једноставно, урбани живот и брзина данашњег живота, мења свест људи, и то је јаче од људи, у томе је главни проблем. Тој глобализацији се баља одупрети. А да ли ћемо умети, време ће показати. Јер, ако се овако настави по питању демографије, за 500 година у Европи неће бити становника. И те демографске трендове ја не могу да назовем другачије, него глобалистичким. Постаје непопуларно бити човек, имати децу, бити поштен и узоран грађанин... Једна анкета међу средњошколцима у Београду је ових дана објављена у медијима. Ако сам добро запамтио, половини њих су узори певачице. А за Милутина Миланковића многи нису ни чули... Шта је то него глобализација?

      Избриши
    2. Дел од темата на авторот на написот укажува на еден чуден факт што е појаснет во овој извор:(http://www.promessa.se/en/facts/traditional-casket-burial/)
      Како тоа после 900 години од почеткот на “канонизираното“ погребување, покрај толкавиот напредок на науката, луѓето ги отстрануваат своите блиски мртовци на ист начин?

      И пак, не се согласувам и со твојот пример за “глобализација“. Популацијата на луѓето во светот (глобално) расте - не стагнира, или се намалува.

      Бидејќи си бил неодамна во Јапонија, што мислиш: дали е мудро/паметно да се суди за нивниот начин на живот со нашите балкански сфаќања?

      Избриши
    3. Лепота живота је што смо сви другачији. Да смо исти, било би досадно. А твоја тврдња о светској популацији је тачна, али није применљива на Европу. Урађено је истраживање. Ако се наставе ови демографски трендови, негде око 2550. године неће бити у Европи ниједног јединог становника.
      Наравно, ако се нико не досели.

      Избриши
    4. Кога бев мал прочитав (Политикин Забавник) дека научниците пресметале дека до крајот на 20-ти век на планетава нема да има доволно вода за пиење...

      Тоа што, локално, одредена групација луѓе се намалува, ни малку не ја намалува тежината на фактот дека глобаланта популација на луѓето се зголемува со темпо кое го уништува животниот хабитус на многу други животински и растителни видови. (Ете, конечно, една поврзаност со пчелите!)

      Избриши
  4. Ode ti u politicare pa kad nije lepo u EU i slicnim zemljama stro toliko hrlimo tamo i usvajamo njihove standarde i metode rada.
    Ja pomislih da po naslovu radi se o pcelarstvu kad ono pljuvanje po hladnim skadinavskim zemljama.
    I to sada kad nam je datum na korak od nas, pa zar su se politicari dzabe borili da nas ubede kako je tamo med i mleko i ti im srusi koncepciju iz temelja.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Не ради се овде о ЕУ, већ о начину живота који нас води ка људској психи непознатом терену.

      Избриши
  5. Pozdrav Rodoljube,

    jako si me zadivio ovim blogom i tvojim pogledom na svet.Nerado pišem dugačke tekstove,ali meni je drago da postoji čovek sa takvim pogledom na život,koji prepoznaje prave vrednosti a o pčelama i da ne govorimo,tvoj doprinos je nemerljiv.Počeo si sa tekstom Dragaša,neverovatno je kakve strahote postoje u svetu za koje smo mislili da je sve naj naj.Pouka je odlična a to je da budemo ljudi.Prošle godine sam prvi put slavio 25 godišnjicu mature (srednja II ekonomska u Bg) i veruj mi da posle toliko vremena kad vidiš svoje školske drugove osećaj neverovatan.To je bila mala zajednica koja se uzajamno pomagala i poštovala,bilo je to sasvim drugo vreme !Moja bivša klupska drugarica je sada majka Danila Andjušića poznatog košarkaša koji igra za Virtus (Bolonja) a drugi sin Luka je član ekipe basketa i to juniorskih prvaka u basketu 3x3.Izuzetna čast za mene što je ova žena uspela da izvede svoju decu na pravi put ! Ja i moja supruga kada gledamo našu decu kako rastu Natalija (16) i Luka (13) kao da imaju sve manje vremena za nas i to je ono što mi hoćemo – da se što pre osamostale.Ali u dubini duše,naravno da želimo da nam što duže ostanu u zagrljaju. Neka prijateljstva se ne mogu platiti nikavim novcem,to je trag u vremenu.

    ОдговориИзбриши
  6. Tekst je das dobar i nije to samo u Svedskoj.Imao sam prilike da idem na groblje sa babom u Berlinu kod njene prijateljice.Na jednom kvedratu ima 10-20 sahranjenih i nigde nista ne pise,ja pitam babu "kod koga si bre ti dosla"...Jedino kod nas ima necega dobrog i porodicna toplina.

    ОдговориИзбриши
  7. Rodoljube,

    Tekst je upravo takav da čovek mora da stavi prst na čelo i da se zapita... Mnogo pitanja se ovde nameće.
    Plašim se da odgovor svi znamo ili mislimo da znamo. Stvar je u tome što nemamo hrabrosti da to i javno kažemo i priznamo sami sebi.
    Svi smo mi Švedska ili idemo ka tome da to postanemo.
    Stičem utisak da tehnologija, koju čovek osmišljava, nije više ili je sve manje u službi čoveka. Mislim da mi, polako ali sigurno, postajemo robovi tehnologije koju smo izmislili. Svet u kome živimo je virtualni, nestvaran, bez pravih vrednosti,... Ovome u prilog ide i činjenica da sam skoro prošao kraj osobe koja mi je "prijatelj" na facebook-u a da jedno drugom ni "zdravo" nismo rekli. Ne poznajemo se.
    Ovako ako se nastavi, a o tome si i pisao u komentarima, sami sebe ćemo uništiti.
    Pošto u pozadini ovog teksta vidim predivnu sliku, želim da napišem da je ovo pravi način borbe protiv svega negativnog. Ovome i ja pribegavam, tj. planiram i već sam krenuo u realizaciju.
    Baveći se pčelarstvom, bliži smo prirodi, tj. deo smo nje; ne zavisimo od drugih, tj. izbegavamo ucene; sami donosimo odluke i planiramo svoje vreme,...
    Završiću rečenicom koja sadrži sve ovo što sam napisao i mnogo, mnogo više od toga:

    "Budimo ljudi" Patrijarh Pavle

    Pozdrav,
    Darko Karamanović

    ОдговориИзбриши